تبلیغات
ماهی گیری - دیده بان محیط زیست ایران
قالب وبلاگ قالب وبلاگ

ماهی گیری
 

محل درج آگهی و تبلیغات
 
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 10 بهمن 1389 توسط سجاد باقرزارع

مدیر كل ساخت و توسعه شبكه حمل و نقل وزارت راه و ترابری اخیرا اعلام کرده: تعامل مثبت وزارت راه با سازمان محیط زیست در پروژه جاده جنگل گلستان و رعایت تمامی استانداردها جهت جلوگیری از آسیب رساندن به اكوسیستم منطقه سبب تقدیر سازمان محیط زیست از وزارت راه و ترابری شده است. متن خبر را در سبزپرس بخوانید

آره خب ، تقدیر هم داره ، اصلا اگر جز این بود باید تعجب می کردیم.

تصویر زیر متعلق به گوشه کوچکی از پارک ملی گلستان است که چهارشنبه قبل  ۸/۱۰/۱۳۸۹ در سفر به استان گلستان، و در پرواز با هلی کوپتر بر فراز جنگل های این استان، از بالا گرفتم. این فقط یک عکس از دهها تصویر تاسف باری است که گرفتم. این تصویر به خوبی نشان می دهد که برای ساخت و ترمیم این جاده در پارک ملی گلستان تا چه اندازه درحاشیه جاده ریخت و پاش شده و چگونه بستر رودخانه تا دهها متر آن طرفتر توسط وزارت راه داره از بین می ره تا شن و ماسه مورد نیاز این جاده فراهم شود .

تخریب پارک ملی گلستان توسط وزارت راه- عکس : مژگان جمشیدی

مشاهده جاده پارک ملی گلستان و تعریض قسمت هایی از این جاده که البته رییس سازمان محیط زیست وعده داده بود به حالت اولیه بر می گردد و هنوز هم برنگشته، حقیقتا مایه تاسف است.

حالا اینکه چگونه سازمان محیط زیست از وزارت راه و ترابری برای این همه اقدامات غیر قانونی که نقض آشکار قوانین محیط زیست و اصل ۵۰ قانون اساسی کشور است، تقدیر هم کرده ، این دیگه صیغه جدیدی است ولله.

این همان جاده ایست که به موجب مصوبه دولت در سال ۱۳۸۲ باید از پارک ملی گلستان خارج می شد اما نشد !

این همان جاده ایست که از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ ، ۳ بار در اثر سیل ویران شد و بودجه مملکت را بر باد داد و دهها نفر را به کشتن !اما هنوز هم آقایان وزارت راهی اصرار دارند که باید در قلب پارک ملی گلستان و در بستر رودخانه باقی بماند!! تا دوباره اگر سیل دیگری آمد انشاء ... ، جاده را با تمام آدم هایش با هم  از بین ببره! خب آخه این چه اصرار بیهوده ایست؟

این همان جاده ایست که طبق تفاهم نامه سازمان محیط زیست با وزارت راه باید دو ساله ترمیم و بازسازی می شد نه ۶ ساله !

حالا جالبه که سازمان محیط زیست به جای اینکه وزارت راه را  برای این ریخت و پاش ها و آسیب های مشهود به منطقه (که درعکس می بینید)، تعریض جاده در برخی قسمت ها و نیز طولانی شدن زمان عملیات جریمه کنه، تازه تقدیر نامه هم به حضرات می ده !

باید به وزرای راه و ترابری از سال ۱۳۸۰ تاکنون، هرکدام یکی یک تبر طلایی جایزه داد نه تقدیر نامه !! من موندم میون این همه تخریب های آشکار، که مصداق بارز بی توجهی به حقوق زیست محیطی ایرانیان است و مصداق بی توجهی به قوانین زیست محیطی این کشور است،"تعامل مثبت وزارت راه با سازمان محیط زیست در پروژه جاده جنگل گلستان" چی بوده ؟؟

من جای وزیر راه بودم، برای سازمان محیط زیست تقدیر نامه می فرستادم که تااین حد از قبال تخلفات آشکار و تخریب بخشی از میراث ملی کشور اینقدر راحت گذشته است.

می دونم که الان عده ای در سازمان محیط زیست ناراحت می شوند که چرا من عنوان این پست را نوشتم : "تقدیر سازمان محیط زیست از وزارت راه برای تخریب پارک ملی گلستان "!

ایرادی نداره ، خانم جوادی، رییس پیشین سازمان محیط زیست هم وقتی دوبار در نامه ای به وزیر راه ، دستور تخریب پوزه های سنگی و درختان پارک ملی گلستان را صادر کرد و ما تیتر زدیم سازمان محیط زیست با تخریب پارک ملی گلستان موافقت کرد، همین گلایه ها را کرد و به گفته خودش حتی تامرز نفرین بنده هم پیش رفت !

اما باور کنید بخدا قسم در ادبیات محیط زیست به این وقایع می گویند تخریب! نه چیز دیگری!

چطور می شه پذیرفت که یک جاده ،بی توجه به اصل ۵۰ قانون اساسی وماده ۸ آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی و محیط زیست، درداخل یک پارک ملی در برخی قسمت ها تعریض بشه و محدوده کارگاهی آن (به گواه این تصویری که درعکس می بینید )گاه تا ۱۰ برابر عرض جاده تعیین بشه و تخریب بشه و بعد ادعا کرد که تخریبی در پارک ملی گلستان صورت نگرفته ؟ اینجاست که می توان نتیجه گرفت این تقدیر نامه برای تخریب بوده نه رعایت ملاحظات زیست محیطی!

البته لابد سازمان انتظار داشته برای ترمیم و تعریض این جاده ، وزارت راه کل پارک ملی گلستان را ویران کنه ، که خب حالا که وزارات راه لطف کرده و این کار رو نکرده ، شایسته دریافت تقدیرنامه اش کرده است.     نظرونظرسنجی یادتون نره

                                                                                 منبع|www.jamshidi6.blogfa.com



.: Weblog Themes By Pichak :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
قالب وبلاگقالب وبلاگ